onsdag 12 mars 2014

Måsar och en apa

Ibland förstår jag nog inte själv att jag har vissa begränsningar. Att jag inte är så väldans duktig på målandet än, såhär i början. Att jag kanske behöver öva ganska mycket mer innan jag lovar för mycket.

I måndagskväll var min mamma här. Hon pratade om sin stuga och saker hon skulle köpa dit. Så från ingenstans hör jag mig själv säga - men jag kanske skulle måla en mås till din stuga, vill du ha det? Direkt efter jag sagt det ångrade jag mig. Jag har ju inte målat en mås i hela mitt liv. Hur ser dom ut ens? Hon ville självklart ha en så jag bet ihop och höll tyst och googlade försynt bilder på måsar. Jag hittade en som jag kände kanske inte var omöjlig att få till och satte igång dagen efter. Jag ritar alltid konturerna med blyerts. För att veta hur jag ska göra och inom vilka ramar jag ska hålla mig. Så jag ritade upp måsen och började måla och måla och måla. När jag väl var klar satt jag själv och höll andan lite. För inte i min vildaste fantasi kunde jag tro att jag skulle få till den så bra. Visst den är inte helt hundra och den är inte riktigt skalenlig. Men jäklar vad stolt jag är. Detta är min första mås målad i akvarell (eller i någon annan färg för den delen).

Mås 1 a4

Mamma blev så nöjd efter jag skickat bild på den till hennes telefon att hon ville ha en till. Jahapp tänkte jag. Jag kommer ju aldrig lyckas få till en som ser likadan ut så därför valde jag istället ett annat motiv. Lika förvånansvärt blev den nästan ännu bättre. Ingen är stoltare över mig nu än jag själv. 

Mås 2 a4

Ballerina grisen har fått sig en vän. Möt ballerina apan.

Ballerina apa a4

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar