torsdag 18 september 2014

Kol och akvarell

Igår började jag experimentera med kol och akvarell. För att få in lite färg i kolteckningarna. Jag gillar ju färg och delar av det jag skapar är ju tänkt att få hängas upp någonstans. Just därför är jag väldigt sugen på att börja jobba med akryl. Men har inget bra ställe att hålla till på. Dessutom behöver jag utöka lager av färger och dukar och som föräldraledig prioriteras allt annat före det.

Jag har två olika typer av skisspapper. Det supertunna jag ritat ballerinan, korpen och ängeln på och ett lite tjockare i spiralblock. Eftersom jag redan innan hade tänkt rita och måla på samma papper gick det tunna bort direkt. Velade också om jag skulle använda akvarell papper eller det tjockare skisspappret. Det föll på det senare just för att jag har rätt lite akvarellpapper i storlek a5 kvar. Dom sparar jag hellre till att måla på.

Den första är barnet med tappad ballong. Det är egentligen en egen version av en befintlig illustration. Jag valde att göra den ändå för att jag tycker den är så fin. Den ska få pryda en vägg i någon av barnens rum framöver hade jag tänkt. Den blev dessutom över förväntan. Det är jättesvårt att få till bra detaljer med en så grov kolpenna som jag har.


Den andra blev en dam med rosa hår. Tänkte kanske trycka upp henne och sälja till förmån för rosa bandet? Vad tror ni om det? Finns det någon intresserad av det. Isf tänkte jag ta 50 kr för henne och skänka hälften till bröstcancerfonden.


Den trejde blev en dam med grönt hår. Hon är också en egen variant av någon annans målning. Den var mer en test för att se hur det skulle bli. Jag kommer att göra helt egna varianter av både barnet med ballongen och damen med grönt hår. Men någonstans måste man börja.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar